گروه شهری: دیروز در جلسه علنی شورای شهر اعلام شد که در 38سال آینده هر خانواده چهار نفره یک عضو سالمند خواهد داشت.

بنابراین گزارش، دیروز هنگام بررسی لایحه شهر دوستدار سالمند چنین اعلام شد که چون سال 2012به‌عنوان سال سلامت سالمندی نامیده شده است، شهرداری تهران تلاش کرد، تا با تهیه یک لایحه به اعلام حقایقی درباره وضعیت سالمندی در شهر تهران بپردازد و برنامه‌ریزی‌های لازم برای پذیرایی از اقشار سالمند درجامعه را انجام دهد.

بخش‌هایی از این لایحه دیروز توسط محمد مهدی گلمکانی مدیرکل سلامت شهرداری تهران تشریح شد و وی به ارائه توضیحاتی درباره سرعت رشد سالمندی در ایران پرداخت وگفت: طبق سرشماری سال 85در کشور7.4درصد بالای 60سال داشتند که این رقم هم‌اکنون به 8.2 درصد افزایش یافته است؛ ضمن اینکه در شهرتهران نیز در مدت مشابه رشد سالمندی از 8.6درصد به 9تا10درصد افزایش یافته است.

براساس این گزارش، در شهر تهران در میان مناطق 22گانه مناطق سه، شش و هشت از بالاترین نرخ سالمندی برخوردار هستند و از آنجا که 60درصد هزینه‌های مراقبت پزشکی متعلق به گروه‌های سالمندی است، لازم است در این زمینه آماده‌سازی‌ و فرهنگسازی‌‌های لازم در همه ابعاد به‌ویژه تکریم سالمندان تأکید شود. تکریم سالمندان ازنظر گلمکانی شامل تأمین زیر‌ساخت‌های لازم نظیر پیاده‌رو‌سازی‌‌، استفاده رایگان از وسایل نقلیه عمومی، طراحی و اجرای مبلمان شهری مناسب سالمندان و ساخت باشگاه‌های ویژه سالمندان در پنج پهنه شهر تهران است.

در پایان این اظهارات مرتضی طلایی رئیس کمیسیون فرهنگی و ا‌جتماعی شورای شهر تصویب این لایحه توسط شورای شهر را نشان‌دهنده توجه مدیریت به اقشار سالمند و مایه افتخاری درعملکرد شورای شهر دانست. معصومه ابتکار ، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران نیز گفت: ما با این مصوبه اعلام می‌کنیم که شورا نسبت به سالمندان تهران حساس است و برای آنها برنامه دارد و برای مشکلات خاص آنها راه‌حل‌هایی پیشنهاد می‌کند. معصومه آباد اما معتقد بود، آماری که درباره جمعیت سالمندی ایران وجود دارد قابل توجه و لازم است دراین لایحه بودجه نیز مورد توجه قرار گیرد تا در اجرا دچاراشکال نشویم. براساس این گزارش ، لایحه شهر دوستدار سالمند برای بررسی بیشتر وکسب نظر دیگر اعضا ، به کمیسیون بازگشت تا مجددا هفته آینده در صحن علنی مطرح شود.

تأکید برای کمک‌رسانی

دیروز همچنین اعضای شورای شهر تهران در پاسخ به اعتراض فرمانداری درباره مصوبه کمک شهرداری تهران به زلزله زدگان آذربایجان شرقی همگی بر این مصوبه پافشاری مجدد کردند.بنا براین گزارش، از نظر فرمانداری تهران هر درآمدی که در شهر تهران حاصل می‌شود، باید در محدوده همین شهر هزینه شود بنابراین، مصوبه شورای شهر برای کمک به مناطق زلزله‌زده را مغایر با قانون ارزیابی کرد.

اما رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه وبودجه شورای شهر در این‌باره گفت: شورای‌عالی استان‌ها اخیرا مصوبه‌ای داشته که طی آن به شوراهای شهر اجازه داده براساس ظرفیت‌هایی که وجود دارد، به مردم زلزله‌زده کمک کنند. حبیب کاشانی دیگر عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران هم با اشاره به اینکه قرار نیست شهردار تهران سر خود کاری در استان آذربایجان شرقی انجام دهد، افزود:

اولویت‌های هزینه کرد کمک شهرداری با مشارکت استاندار آذربایجان شرقی تعیین شده و او از شهردار تهران تشکر کرده است. علیرضا دبیر عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران نیز معتقد بود که چون شماری از هموطنان آذری زبان در تهران سکونت دارندو در شهر تهران عوارض می‌پردازند پس به‌نظر می‌رسد که فرمانداری باید با مصوبه شورا موافقت کند.

کد خبر 188113
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز